قدرت سکوت-The power of silence

A ground for the reflection of new ideas

قدرت سکوت-The power of silence

A ground for the reflection of new ideas

نظارت14

ادامه مطلب

. و بررسی این هزینه ها مدیریت و یا عدم مدیریت مسئولین بالا را مشخص نمی کنند.قوانین بودجه در ایران معمولا با تبصره های زیادی تصویب می شوند. که این هم علاوه بر پیچیده کردن اجرای قوانین و اجرای تفریق بودجه، موجب تفسیرهای گوناگون شده .و در هر دستگاهی بنا به تفسیر مسئول اول دستگاه، اجرا شده و قابل مشاهده هست. که گاهی تناقضات زیادی در اجرای یک بند از بودجه وجود دارد. که ناشی از درک و تفسیر مدیران مختلف از تبصره های موجود است.با شرح مختصری در باره تفریق بودجه، که عرض شد. می خواهم به اجرای نظارت های رده های مختلف دولتی و شخصی نگاهی داشته باشم.

ادارات و سازمان های دولتی و بعضی از سازمانهای خصوصی، باید حتما  معاونت و یا دایره بازرسی و حسابرسی داخلی، داشته باشند.وظیفه حسابرسی داخلی نظارت بر نوع و نحوه هزینه ها و در آمدها. و کنترل مدیریت داخلی سازمان است. حسابرسی داخلی مسئول و مجاز به بررسی عملکرد مالی و مدیریت سازمان بوده. و بعد از انجام هر مرحله از حسابرسی داخلی، گزارش آن را به هیات مدیره و یا بالاترین مقام سازمان ارائه می دهد. تا آنها بتوانند با تشخیص نقاط ضعف و تسلط بر مشکلات، راه حل های مناسب ارائه داده. و مقصرین احتمالی را تنبیه نمایند. و نسبت به تصحیح مقررات داخلی، که به موجب اجرای آنها مشکل ایجاد می شود. را تغییر دهند.در حقیقت وجود یک دایره و یا معاونت حسابرسی ضامن سلامت و پیشر فت یک سازمان است .همان طوری که مشخص شد. وظیفه و مسئولیت سازمان حسابرسی، فوق العاده حساس و مهم است. لذا مسئولیت این حسابرسی را نمی توان بهر کسی سپرد. و فقط اشخاص خاصی، قادر به اجرای تمام موازین مربوطه هستند.شخص حسابرس...

ادامه دارد

نظارت13

ادامه مطلب

یکی از بالاترین و مهم ترین و لازم ترین نظارت ها، نظارت کردن توسط مجلس شورای اسلامی است. که نظارت بر تمام دستگاههای قابل ذکر نام، در کشور قانونا به عهده مجلس می باشد. و یکی از ارکان ارزشمند شرح وظایف مجلس، همین نظارت است.بزرگترین و ارزشمندترین نظارت ادواری، که مجلس هر ساله باید انجام دهد. تفریق بودجه است.قوانین و آئین نامه های مشخص و مصوب در مورد تفریق بودجه وجود دارد. و مجلس همه ساله بعد از بسته شدن حسابهای جاری سال قبل، موظف است. که تفریق بودجه را اجرا کند.تفریق بودجه در محلس، ابتدا توسط کمیسیونهای مربوطه بررسی شده. و نتایج حاصله در صحن علنی مجلس، مطرح شده. و مذاکراتی صورت می گیرد.تفریق بودجه ابزار کار آمدی هست. جهت ارزیابی اجرای قوانین مصوب و بررسی مدیریت کلان کشور .تفریق بودجه اتکای بدون مرزی به آمار دارد. و چنانچه به هر دلیل، آمارهای ارائه شده دارای نارسائی باشند. در روند تفریق بودجه، مشکل ایجاد خواهد شد. ولی ظاهرا متخصصین تفریق بودجه، مسائل را تا رسیدن به نتایج قطعی دنبال می کنند. و یا باید دنبال کنند.زیاد وارد ریز اقدامات تفریق بودجه نمی شوم. ولی با توجه به فرم بودجه نویسی و قوانین مربوطه، در صد بالائی از بودجه، در ردیفهای سری و فوق سری پیش بینی می شود. که در نتیجه اجرای برنامه تفریق بودجه در این مورد، توانائی لازم را نداشته و این هزینه ها دست نخورده، بحساب بودجه منظور شده و.... تمام ---.با توجه به این نقص آماری و مقرراتی در ایران، هرگز تفریق واقعی بودجه صورت نمی گیرد. و تازه آن مقدار از بودجه، که مورد تفریق واقع می شود. فاقد آمارها و الزامات واقعی بوده. و بررسی این هزینه ها مدیریت و یا عدم مدیریت مسئولین بالا را مشخص ....

ادامه دارد

نظارت12

ادامه مطلب

امارهای موجود در سطح کلان از محل بیت المال، هزینه برده اند. و موارد ارزشمندی هستند. و در این مورد. نباید فعلا به درست و نادرست بودن آنها توجه شود. بلکه تمام آمارهای موجود با دقت دسته بندی و طبقه بندی شده. و توسط متخصصین درجه یک، بایگانی شوند. هم بایگانی در حافظه های کامپیوتری و هم بصورت کاغذی و تعدادی متخصص هم، در جهت استخراج اطلاعات پنهان. در همین آمارها و آماده سازی آنها ،برای استفاده های بعدی فعالیت کنند.با بررسی آمارهای موجود. و تشخیص اطلاعات نادرست و کنار گذاشتن این اطلاعات نادرست. بقیه اطلاعات را جهت بهره برداریهای آینده، اماده ارائه به متخصصین کنند.ارائه آمارهای موجود به اطلاعات آماری جدید، اطلاعات و موارد زیادی را نمایان خواهد کرد. لذا باید مسئولین و متخصصین با قدر شناسی کامل نسبت به حفظ و نگهداری آمارهای قدیمی صرفنظر از درست و نادرست بودن آنها، نهایت کوشش را انجام دهند.هر سئوال آماری که تهیه می شود. در ابتدا سراغ پاسخ آنها در اطلاعات آماری قدیمی باشند. و بعد از جمع آوری اطلاعات جدید ،آنها را با اطلاعات قدیمی چک کرده. و اطلاعات بهتر و مناسب تری را بدست بیاورند.

تا این جا امیدوارم که اهمیت بالای آمار، بخصوص آمار درست را بصورت واضح بیان کرده باشم.قبل از پرداختن به موضوع بعدی عرض می کنم .که آمار، علمی هست که هم در زمان برنامه ریزی و هم زمان نظارت، لازم است.اما برای اجرای یک نظارت درست و قوی، علاوه بر آمار. تیم نظارت نیاز به حسابرس و جامعه شناس و مدیران سابق در آن تخصص و متخصص اقتصادی و آی تی و  متخصص بورس هست.

یکی از بالاترین و مهم ترین و لازم ترین نظارت ها، نظارت کردن توسط مج...

ادامه دارد

نظارت11

ادامه مطلب

و همچنین مسئولین و حکومتیان هم، ارزش واقعی علم آمار را، درک نمی کنند .کشور نیاز به افراد فوق تخصص آمار. و امانت دار و مصلح دارد. و تا کشور به مرحله بلوغ آماری و زمان بهره برداری درست از آمارها، برسد .حداقل به ده سال زمان، نیاز است.فرد فرد ملت باید بشنود و بفهمد و یقین داشته باشد. که اطلاعات فردی او و در نتیجه اطلاعات حاصل از افراد ملت، بعنوان یک سرمایه بزرگ، می تواند. مشکل گشای بسیاری از امور، باشد.در برنامه ها و فیلمها و سریالها، باید به نوعی به گسترش و همگانی کردن آمار و ایجاد امنیت در ملت، مسائل از جنبه های مختلف مطرح شده. و نمایش داده شوند.ما باید بفهمیم که اطلاعات ما در محدوده یک نفر و یا صد نفر و یا حداکثر یک شهر، چندان کارکردی ندارد .ولی همین اطلاعات در سطح کشور و ملیونی، دارای ارزش زیادی هست.برنامه ریزان کلان. باید با ابداع روشهای جدید. و قابل اعتماد. ضمن جلب اعتماد تک تک مردم، بتوانند .بهر شکل به اطلاعات و آمار درست و قابل اتکا، دست پیدا کنند.هزینه در باره جمع آوری اطلاعات مفید و کارساز و بخصوص در سطح کلان، در حقیقت هزینه نیست بلکه یک سرمایه بزرگ و الزامی هست.برنامه ریزان به راحتی تسلیم آمارهای موجود. و امارهای تقریبی و یا غیر علمی، نشوند .و متخصصین دلسوز. همواره جهت تنظیم سئوالات و موارد مورد نیاز، کار کنند .و راه های جلب اعتماد مردم. و در اختیار گذاشتن موارد مورد نیاز را پیدا کنند.در اعلام نتایج حاصل از اجرای آمارهای درست، زیاد عجله نکنند. و توقع مردم را حداقل تا ده سال بالا نبرند. و دائما در جهت تدوین آئین نامه ها و روشهای جمع آوری آمارهای درست، فعالیت خسته گی ناپذیر داشته باشند.امارهای موجود در سطح کلان....

ادامه دارد

نظارت 10

ادامه مطلب

و متقابلا، دولتها هم ،حداکثر تلاش خود را مبذول دارند. تا قدر اعتماد مردم را دانسته و درست و بموقع از این اطلاعات در جهت سازندگی کشور، استفاده کنند.یکی دیگر از نمودهای تک روی، که ناشی از عدم اطمینان به دیگران. وحتی به خواهر و برادر است. فرد را وادار می کند. که فقط به نجات خودش از مصائب و درگیری ها، فکر کند. و از اطرافیان خود کاملا غافل باشد.البته اشخاصی هم هستند. که به انگیزه های خاصی به اطرافیان، کمک می کنند .ولی غالبا، مردم از کمک مستقیم به اطرافیان طفره می روند. و هر چه ثروتشان، افزایش پیدا می کند. فاصله اشان از فامیل و اطرافیان، بیشتر می شود.به ظن این که دیگران چشم طمع به مال و ثروت او دارند. و یا ممکن است .از اسرار ثروتمند شدن او، آگاه شوند.البته رفتار و گفتار اطرافیان هم، این تفکر را تشدید کرده است.در نظر ندارم به تک تک مظاهر فرهنگ کشاورزی اشاره کنم. و تا این جا هم سعی کرده ام. مشکلات حکومتها و دولتها، در جهت برنامه ریزی های کلان را بیان کنم.با عرض تاسف باید بگویم. هنوز علم آمار در ایران، به مرحله واقعی و مطلوب خود نرسیده. و این مشکل بیش از نود درصد، ناشی از فرهنگ کشاورزی ملت هست. و همچنین...

ادامه دارد